Tidigare seminarium

Referat Seminarium Stockholms universitet 2024 11 15

Vid seminariet behandlades tre områden, gymnasiereformen, juridikens dag och AI påverkan på juridiken.

Kritik mot gymnasiereformen 2025

I det första avsnittet kritiserade Eva Lundberg och Sten Björkblom att straffrätt och fastighetsrätt tagits bort i nivå 1. Det är viktigt för ungdomar att få kännedom om vuxenlivet. Kursen i privatjuridik var från början tänkt att vara för alla gymnasiestuderande. Vid gymnasiereformen 2011 ansågs juridik vara för svårt för gymnasiet men nu vill utbildningen teoretiseras genom avsnitt om rättsfilosofi och internationell rätt, folkrätt och konstitutionell rätt. Straff- och processrätt är viktiga som förberedelse till kriminologikurser.

I den ursprungliga versionen av den juridiska inriktningen fanns internationell rätt och folkrätt 50 timmar. Den togs bort i Gy 2011. Jag framförde 2011 att juridikinriktningen skulle sidordnas ekonomi, men fick då svaret att juridikämnet då bara skulle bli marginell inom gymnasiet. Tänk så fel man fick. Och nationella prov i juridik ville man inte höra talas om.

Juridikens dag 

Det andra avsnittet genomfördes på Agnebergs gymnasium, Uddevalla under våren 2024 och Sten Bjökblom tror att samtliga gymnasieskolor som har den juridiska inriktningen kan genomföra detta. Sue Winde redovisade hur detta genomfördes.

AI i juridiken

I det tredje och sista avsnittet berättade Anders Persmeus om de förändringar som kommer i framtiden med AI-tekniken vid exempelvis avtalsförhandlingar. Anders har utformat ett ”förhandlingsspel” som används vid juristutbildningen på universitetet. Vi hoppas han kan bistå med material för gymnasiet.

Skol-SM 2025

Juristakademien förbereder Skol-SM 2025 i juridik och har på önskemål från flera skolor tänkt ge fler lättare frågor och lite färre utslagsgivande frågor.  De lättare frågorna kommer att vara av den typ som finns i övningskompendiet.

Topplacering

Juridikinriktningen har en placering i topp när det gäller ansökningar till gymnasiet. Även om alla elever inte blir yrkesverksamma jurister inser eleverna att de juridiska kunskaperna är nyttiga både privat och i yrkeslivet. 

Nya seminarier

Juristakademien planerar att hålla seminarier på områdena associationsrätt (val av företagsform, civilrätt och skatterätt) och immaterialrätt (varumärken och patent) Dessa områden är viktiga för entreprenörer.

Dessutom hoppas vi att Eva Lundberg kommer att hålla ett seminarium beträffande betygsättning. Hon höll ett mycket uppskattat seminarium för några år sedan där lärarna utifrån praktiska exempel fick ange ett betyg.

Nytt projekt

Sten Björkblom arbetar vidare i gruppen ”Pedagoger och jurister i samverkan mot kriminalitet hos ungdomar”. Vi måste börja med barnen. Huvudmomenten är Hänsyn, ansvar, samverkan, hälsa och känslor, välfärd och hållbarhet. Områdena är inom moral, etik och juridik. Skolorna har förvisso problem med ordning och reda, skriva och läsa samt räkna men en förbättring av det ”inre klimatet” behövs. De goda erfarenheter som finns från juridikutbildningen på gymnasiet visar på ungdomars intresse.

Vi hoppas på en god samverkan med Er lärare för att utveckla intresset för samhällsutvecklingen. Jag är imponerad av den utveckling som den juridiska inriktningen haft inom gymnasieskolan sedan jag startade en klass med 15 elever för mer är 20 år sedan. 

Stort tack till Er Lärare som bidragit till framgången.


Juristakademien Kick-off mötet den 18 augusti, 2023

Referat
Juristakademien, Kick-Off mötet den 18 augusti 2023 på Stockholms universitet.
Morgonen började kl 10 med en Ramlösa och en fralla …
Som vanligt inledde Sten Björkblom, som moderator och skapare av både verksamhetsidén och tillika företaget Juristakademien, med att hälsa de 30(!) deltagande lärarna välkomna.
Därefter på förmiddagen fick vi med hjälp av vår domare Erik Ullholm, dels ta del av hans
innehållsrika erfarenhet både som lärare, domare och chefsjurist i den sk verkligheten. dels närma oss juridikens innersta väsen och vidare hur vi kan hantera våra rättegångsspel på hemmaplan med våra respektive elever.
Eftermiddagen, ett AI seminarium med advokaten Anders Perméus där han inledde med att berätta om sin bakgrund. Att han var tungt belastad med kunskap i ämnet framgick tydligt, inte minst då han tillsamman med Sten(!) och några andra var med och startade företaget Lexly och tech-bolaget Pactumize. Det sistnämna fick via storbildsskärm illustrera seminariets tema AI och närbesläktade IT Gymnasielektor Eva Lundberg, läroboksförfattare (LEX Privatjuridik) och Skolverkets ämnesexpert i juridik avslutade med information om liggande förslag till Gymnasiereform 2024. Att intresset var stort framgick av alla frågor som genererades. Sakkunskapen imponerade på alla.

Sammanfattning. Som jag upplevde det, en seminariedag som gav mersmak. Mycket starka insatser från både våra föredragshållare och inte minst från vår moderator Sten som briljerade med sina kloka
kommentarer. Stämningen var genomgående god och applåderna många, dvs nöjda
seminariebesökare. Vi återkommer i oktober/november. OBS Vi räknar med att i oktober utkomma med ett kompendium innehållande övningsuppgifter. Vid tangentbordet Skrivaren Peter
PS Eftermiddagen innehöll också en kaffepaus med dopp, allt införskaffat av undertecknad. DS


Seminarium hösten 2019

Kort resumé av vårt seminarium den 2/9 2019, JURIDIK PÅ SCHEMAT inför den nya terminen

Seminariet inleddes med en kort presentation av de juridiska avsnittens bakgrund från de första lokala inriktningarna via gymnasiereformen 2011 till dagens kurser. Både Eva Lundberg (ämnessakkunnig hos Skolverket) var överens om att juridiken skulle sidoordnas med ekonomi och inte inordnas under ekonomi. När den första lokala grenen startade i gymnasiet möttes jag av mycket skepsis från skolor och jurister som ansåg att juridik bara var för universitet. Utfallet som vi nu 20 år senare kan se visar att de hade fel. 

Beträffande ordningen på kurserna placerades Rätten och samhället oftast sist med tanke på tävlingen. Det var ofta viktigt att hinna de andra kurserna fram till tävlingen. Beträffande omfattningen av kurserna ansåg deltagarna att kursen i Affärsjuridik var svår att hinna med på 100 timmar ( ofta prutat till 85 timmar).

Eva Lundberg redogjorde för läromedlen i Lex-serien och meddelade att ny upplaga var på gång. Ytterligare övningsmaterial kommer också att tillkomma.

En redogörelse för rättegångsförfarandet finns i lärarhandledningen till övningsexempel i Rättegångsspel. Spelen är ofta tidskrävande och kräver god planering och förutsätter arbetsinsats av eleverna utanför lektionstid. En stor personlig utveckling hos eleverna kan iakttagas. Som moment i finalen kan elevernas prestationer ges mycket beröm.

Inför vårens tävlingar kan vi hänvisa till hemsidan där också tidigare prov finns och även redogörelse för de områden som behandlas i frågorna. Några skolor har infört tävlingen som obligatoriskt moment i undervisningen.

Beträffande betygssättning och bedömning har vi haft seminarier om detta tidigare och erfarenheterna har varit att lärarna haft mycket likartad bedömning.

Om det finns ytterligare kommentarer eller frågor är Ni välkomna till vår mejl eller hemsida!!

Tack vare engagerade lärare och duktiga elever har juridikutbildningen på gymnasiet blivit en stor framgång. En elev  uttryckte det på följande sätt: Det spelar ingen roll vad man än kommer att arbeta med. Juridiska kunskaper är alltid nyttiga

Seminarium – Straffrätt och att genomföra rättegångsspel 19/11-2013

utskickSeminarium_nja_ht13_straffrätt